Hemtjänst och stöd i hemmet
Du som har en funktionsnedsättning och behöver hjälp för att klara din vardag kan ansöka om stöd och service till dig och dina anhöriga.
Vilket stöd finns vid funktionsnedsättning?
Det är alltid ditt behov som avgör vilken hjälp du kan få. När handläggaren har fått din ansökan utreder hen ditt behov och fattar beslut om du kan få hjälp. Du har rätt att få se vilka uppgifter vi grundar beslutet på.
Dina rättigheter bestäms bland annat av socialtjänstlagen (SoL) eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vårt uppdrag är att stötta dig till ett självständigt liv på en skälig levnadsnivå.
Du väljer själv utförare
Om du beviljas insatser bestämmer du själv vilken utförare som ska hjälpa dig. Du väljer bland godkända företag, privata eller kommunens egen regi. Handläggaren ger dig information om vilka alternativ som finns men ska inte välja åt dig.
Så ansöker du om stöd och service
Om du har frågor om att ansöka är du välkommen att kontakta kommunens servicecenter. Tillsammans går vi i genom vilka insatser och stöd som finns och hur du ansöker. Du kan också få hjälp att fylla i ansökan via dator i servicecenters besökslokal på Riddarplatsen 5 i Jakobsberg.
Telefon: 08-580 285 00
E-post: kontakt@jarfalla.se
Ansök via e-tjänst eller blankett
Du kan ansöka via kommunens e-tjänst eller blankett, som finns att hämta i e-tjänsten. Kontakta servicecenter om du istället behöver få blankett hemskickad.
E-tjänst bistånd och hjälp - ansökan
Blanketter finns att hämta i e-tjänsten
Du kan ansöka om:
Insatser enligt LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade
- Ledsagarservice, korttidstillsyn, daglig verksamhet, personlig assistans eller boende.
- Ansök via e-tjänst eller blankettetten "ansökan om insatser enligt LSS".
Enklare serviceinsatser
- Till exempel städning, fönsterputs, trygghetslarm, inköp, ärenden, tvätt och renbäddning
- Mer omfattande insatser som matlagning och personlig omvårdnad som dusch ingår inte.
Omfattande serviceinsatser och boende
- Om du har omfattande behov av till exempel matlagning, promenader och personlig hygien.
- Om du behöver boendestöd, dagverksamhet eller kontaktperson.
- Om du vill flytta till ett särskilt boende där du kan stöd i vardagen av personal.
- Ansök via e-tjänst eller blankett "Bistånd enligt Socialtjänstlagen för personer under/över 65 år".
- Du skriver själv i ansökan vad du behöver hjälp med.
Flytt till Järfälla vid stora omvårdnadsbehov
- Om du har stora omvårdnadsbehov och vill flytta till Järfälla men behöver stöd från Järfälla kommun för att kunna flytta.
- Ansök via e-tjänst eller blanketten "Bistånd enligt Socialtjänstlagen för bosatta utanför Järfälla".
När du har ansökt om stöd
När vi har fått din ansökan kommer en handläggare från kommunen att kontakta dig och boka in tid för hembesök. Vi träffas för att prata om ditt behov och dina möjligheter att få stöd och service. Därefter får du ett skriftligt beslut.
När får jag beslut?
Din ansökan ska handläggas så snabbt som möjligt från det att den har kommit in tills att du får ett beslut. Handläggningstiden beror på vilken insats du ansökt om, men vi försöker fatta ett beslut inom tre månader. Du får ett skriftligt meddelande om beslutet.
Bifall betyder att du bedöms ha rätt till insatser. Handläggaren skriver i sitt beslut vilken insats du har rätt till och omfattningen - hur mycket hjälp du kan få.
Avslag betyder att du inte bedöms ha rätt till den hjälp du har ansökt om.
Du kan också få avslag på en del av din ansökan, det vill säga att du inte kan få all den hjälp du ansökt om. Du har rätt att ta del av de uppgifter som ligger till grund för beslut som gäller dig.
Omprövning av beslut
Om ditt behov av stöd förändras kan handläggaren ompröva beslutet. Det kan innebära att du får en annan typ av hjälp eller att du får mer eller mindre hjälp än tidigare.
Även om ingenting har förändrats omprövas beslutet vanligtvis en gång per år.
Vad kostar det?
Hjälp enligt socialtjänstlagen är avgiftsbelagd enligt fastställd taxa. Det finns möjligheter att ansöka om nedsatt avgift. Det finns möjlighet att ansöka om nedsatt avgift.
Lämna uppgift om inkomst
Avgiften du betalar baseras på aktuella uppgifter om din inkomst, din hyra, bostadstillägg med mera.
- För att lämna inkomstuppgifter använder du e-tjänsten omvårdnadsavigift - lämna uppgifter
- eller blanketten som finns i e-tjänsten.
- Bilagan fyller du i om du äger din bostad, till exempel bostadsrätt eller villa.
- Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten, kontakta servicecenter: 08-580 285 00 tonval 1.